Raka cykelrör

Nu när vi gör en ny webbsida vill vi passa på att prata fritt om några saker som vi har förstått att en del nyfikna människor undrar över. Pilen är en cykel som designats av oss och vi monterar alla delarna till den helhet som är Pilen. Men vi producerar inte delarna själva om någon trodde det. Vi ska förklara varför och använda en liknelse som alla kan förstå – hur en kock arbetar och väljer råvaror.

Kocken värper inte ägg – han tillagar en god omelett

En god kock vet hur olika råvaror passar med varandra och kan fås att lyfta till en mycket större helhet. Själva magin i matlagningen uppstår när ingredienserna genom kockens skicklighet och kunskap skapar glädje för både tunga och öga. Men kocken behöver inte värpa äggen själv. Detsamma gäller tillverkningen av cyklar.

Växelnaven från SRAM kommer ifrån Tyskland. Sadlarna från BROOKS tillverkas i England. Vår ekringsmaskin är ett underverk från Tjeckien. Ramarna svetsas hos Mr Chen Ltd i Taiwan. Fabriksarbetarna är alla tillverkade i Sverige.

Vad är SRAM och Shimano

Om vi säger Sachs så ringer det säkert en klocka. Sachs, grundades 1887, blir SRAM 1997 och är idag världens näst största tillverkare av högkvalitetsdelar till cyklar. Deras tre huvudkontor ligger i Chicago USA, Amersfoort Holland och Taichung Taiwan. Vi anser att SRAM tillsammans med Shimano är de bästa växelnavtillverkarna. Japanska Shimano har lång erfarenhet och tillverkar högkvalitetsprodukter för cykel- och fiskebranschen som många redan kommit i kontakt med.

Är det verkligen bra med lädersadlar?

Pilen_Brooks_001_01.jpgDet finns plastsadlar och lädersadlar. Och så finns det riktiga lädersadlar. Plastsadlar har fyra fördelar över lädersadeln:

  1. De är lättare.
  2. De tål vatten.
  3. Man måste inte köra in dem.
  4. De är billigare.

Den riktiga lädersadeln har bara två fördelar:

  • Den är mycket skönare att använda
  • Den är väldigt mycket vackrare att se på

Engelska Brooks har tillverkat lädersadlar i över hundra år och idag finns det ingen som kommer upp i deras kvalitet. Låt dig inte luras av att en lädersadel är hård när du får den. En riktigt lädersadel ska smörjas in och ridas in och det tar några mil i anspråk. Men sedan har du en sadel som är snäll mot din rumpa i många, långa år och är spänstig och lätt att sköta.

En lädersadel formas efter din bak och trycker inte mot ädla delar som en sadel med skumgummistoppning gör. Det minskar också risken för skavsår. En lädersadel andas och passar extra bra på sommaren när det är varmt. Under den blöta eller kalla årstiden ska du dels fetta in sadeln ordentligt och dels använda ett sadelskydd.

Äkta taiwanesiska ramar i krom-molybdenstål?

img_0028_0.jpgJust frågan om ramarna kräver lite extra längd. Svenska TIG- och MIG-svetsaggregat och svetsare är faktiskt inte bättre än vare sig tyska, spanska eller taiwanesiska. Våra ramar TIG-svetsas hos en liten mycket kvalificerad tillverkare i ett av världens mest högteknologiska länder – Taiwan. Ramarna och gaffeln är tillverkade av krom-molybdenstål. Mer om det nedan.

TIG-svetsning d.v.s. gasvolframsvetsning, betyder Tungsten Inert Gas. TIG-svetsning tar längre tid men ger ett mer kvalitativt svetsförband än MIG/MAG-svetsning. Svetsförbandet blir jämnare och innehåller färre defekter än MIG/MAG-förband eller MMA (belagda elektroder). Böjning av rören är dessutom avancerat och kräver en maskinpark som vi inte kan ha i vår lilla fabrik om det ska kunna göras med hög kvalitet. De rör som vi använder till Pilencyklarna finns inte ens att tillgå i Sverige. Det är dragna rör utan längsgående svetssömmar – rör av mycket hög kvalitet. Så även om ramen ser klassisk ut så är det högteknologi ända ut i hjulmuttrarna.

Är Sven bättre än Chen?

Det viktigaste är ändå att vi har designat cykeln i sin helhet – ritat och gjort prototyper av ramen, gaffeln och pakethållaren – och provkört med och utan packning. Att tro att ramen skulle bli bättre för den svetsas samman av en person som heter Sven i stället för Chen är fånigt. Det är en missriktad nationalism som finns i vissa reklamsammanhang och den är ofta förrädiskt lätt att tro på fast den inte är sann.

Tillverkning av ramdetaljer i krom-molybdenstål och svetsning i Taiwan innebär att vi får en kvalitetsram som vi aldrig skulle kunna tillverka själva. Den som någon gång skjutsat en fullvuxen vän på en Pilen känner direkt skillnaden mellan en standardcykel och en Pilen. Ram, pakethållare och hjul är alla både urstarka och spänstiga och tål mer än du tror. Och lite till.

Skynda långsamt med isterband och fläderblomssaft

När fakturorna från SRAM, Schwalbe, Kinex, Brooks, Sturmey & Archer, Busch & Müller är betalda, fabrikens driftkostnader täckta och medarbetarnas löner utkvitterade så återstår det inte så många hundra kronor i vinst per cykel. Dessa pengar ska täcka vidareutveckling av produkten, den väldigt blygsamma marknadsföringen och en och annan firmafest med isterband och hemmagjord fläderblomssaft. Men vi trivs med det och har jättekul i fabriken så länge Pilen är så populär som vår produktion bara tillåter.

Angående Pilencyklarnas vikt

Många frågar och många av fel anledning. Vi har varit tveksamma till att skriva ut vikten därför att människor riskerar att stirra sig blinda på vikten och tro att ju lägre vikt desto bättre cykel. För en bruks- och stadscykel gäller det förhållandet inte alls. Men det krävs kunskap för att förstå varför.

Notera att Pilen är en klassisk cykel med rejäla egenskaper. Med det är likväl en klassisk cykel. Tonvikten ligger inte främst på viktjakt utan på funktion, underhållsfrihet och spänstighet. En stålram har till exempel helt andra och mycket behagligare köregenskaper än en stötig ram i aluminium. Men en stålram väger förstås mer.

En aluminumram måste ha grövre dimensioner på rören för att bli stark. Den ser klumpig ut, är svår att svetsa, är lättare men samtidigt skör. En stålram har mycket högre draghållfasthet vilket betyder att den tål att belastas utan att materialet tar skada. Böj en kökskniv i stål fram och tillbaka 100 gånger och den håller formen. En aluminiumprofil håller ett tag, och sedan går den tvärt av.

Man får påminna sig att ramen och gaffeln är av krom-molybdenstål. Pakethållaren av stål. Stänkskärmarna av rostfritt stål. Sadelstolpe, styrstam och styre av rostfritt stål. Skärmarna är dubbelbottnad aluminium med stålöljetter. Ekrarna är extra tjocka av rostfritt stål. Bakhjulet har reducerade ekrar – smalare mitt på – framför allt för ökad spänstighet och inte för att jaga vikt.

Skillnaden mellan High-Tensile och Krom-molybdenstål

Däremot inte sagt att vi inte jagar vikt så länge som som materialet har de egenskaper vi önskar och körupplevelsen hos Pilencyklarna är de bästa tänkbara. För ett år sedan började vi svetsa ramarna i krom-molybdenstål. Dels för att spara vikt och dels för att få en spänstigare känsla i ramen. Ramrör av krom-molybdenstål har högre draghållfasthet är den stålsort som billigare cyklar är tillverkade av (kallad High-Tensile, Höghållfasthetsstål, Hi-Ten eller Hög Fasthetsstål). Därför kan rören av krom-molybden göras tunnare med bibehållen styrka och spänstighet och samtidigt ha lägre vikt.

Dagens krom-molybdenrör är väl tilltagna för sitt ändamål. Samtidigt är de lätta och ger Pilencykeln den karaktäristiskt härliga trygga stålkänslan i ramen – stark och fjädrande.

Vadå, det handlar om kärlek?

Vi vet att det låter lite pretentiöst och det är meningen. Vi satte oss faktiskt ned och tänkte efter både länge och väl vad som är speciellt med Pilen och hur den tillverkas. Varför gör vi en cykel som Pilen. Jo, vi gillar rediga saker som håller och fungerar bra och länge. Cykeln är en underbar uppfinning. Vi älskar att göra saker med händerna. Vi tycker om att göra andra glada. Summa summarum: det handlar om kärlek. Och vi blir inte ens rika på kuppen. Men Pilen sätter ändå guldkant på våra liv. Vi hoppas att den ska göra det för dig också.